2012. december 13., csütörtök

Fordulékonyság

Futómű tekintetében nem érheti panasz a GS-t az biztos.
Telelever, paralever és a víz soha le nem ver...haver, nyer aki mer...
Sok munka volt és magyar mérnök munkája de az aszfaltos stabilitásra nem lehet panasz bár tegyük hozzá aki a Hungaroringre készül az ne lepődjön meg ha az eleje visszajelzés nélkül egyszer csak besokall és mire észbe kap már a lapján van szó szerint a gép. A videó jól mutatja, hogy a kicsi íven fordulásban nagyon partner a gép, bukócsőig dönthető. Vallomásos jelleggel a BMW R 1150 GS még használtan is egy jó döntés (szó szerint is). Alpokban, szerpentinen, csomaggal, utassal sem csavarodik a váz és a teher hordó motorblokk egység.

GS sorozat és a jövő

Áttekintés, újdonságok, jövő...
Már bemutatták az új 1200-as GS-t így a régebbieket már többen leírták. Nagyon pontos képet csak akkor kaphatok ha már vezettem az új "félig" vizes GS-t is. Be fogok számolni amint tudok.
Sokan támadtak, hogy kacsingatok a KTM felé. Mindennek oka van, le is írom ide. Itt szögezzük le, hogy sokoldalúbb tehát jobb kompromisszum motort, tartósabbat ma sem tudnék venni vagy választani. Igaz az is, hogy minél régebbi GS-t választunk annál több km-et tehetünk meg a nyergében mire blokkcserés lesz a gép. Ami viszont elveszett útközben az a terepképesség.
Mennyünk kicsit bele a történelembe:

  • megjelenik a GS család, 30 év visszatekintés, motor közútra és terepre
  • a kezdeti GS-ek alkalmasak voltak világ csavargásra és akár Dakar versenyzésre is
  • a GS felhasználók nagyobb része elkezdett csak aszfalton motorozni
  • a terep tréningen és katalógus fotózáson profi motorosokkal fotózzák a terepképességet
  • az Alu dobozok az extra lámpák a Touratech kiegészítők az sugallják alkalmas az elefánt még terepre
  • van aki még küzd vele terepen. 3%-a a GS vásárlóknak.
  • eljön a szomorú pillanat amikor az aszfalton kanyarodásnak áldozatul esik a 21"-os első kerék és váltanak a 19"-os elsőre
  • BMW R 100 GS még terepképesebb első kerékkel volt de jött a nagy "áttörés"
  • kiadják a modern BMW R 1100 GS-t
  • a gyár részéről jogos és okos döntés: új motorok vásárlásánál a beszámított vasakon látják, hogy soha nem járt terepen
  • komolyan ki élvezi a terepezést 250kg-os géppel ami ráadásul 5 millió Forint és egy komolyabb dőlés akár 150.000 Ft-ba is kerülhet?
  • a lavina beindul sorban jönnek a "pénisz kompenzátor" gépek: R 1100 GS, R 1150 GS, R1200 GS, 3 frissítés 1200-as és most az új vizes (részlegesen vizes)
  • fizikai méreteket indokolatlanul elkezdik növelni ha már státusz motor ugye
  • mindegyik jó motor de a terepképesség inkább marad illúzió csak
  • videók bizonyítják, hogy profikkal terepgumival elmegy az még homokon is
  • a kérdés csak az ki motorozik profiként, csomagok nélkül és mindig terepgumival?
  • csomagokkal, a közel 300 kg és a vegyes Tourance gumi, 19"-os első kerékkel már csak poros útra való nem kemény terepezésre
  • megjelenik az út mentén már állíthatatlan szelep vezérlés
  • megjelenik a részben vizes blokk, amitől még az olajat fogja égetni hiszen meghagyták az olaj és a léghűtést is +ban. A siker sztorihoz nem mertek hozzányúlni csak annyira, hogy az egyre szorosabb emissziót tudják tartani. Mégis ki meri megkockáztatni, hogy hirtelen full vizes legyen az elnyűhetetlen, egyszerű, levegős bokszer blokk? 
  • érdekes a Porsche meg tudta csinálni sőt a Subaru is és ettől még imádja mindenki
  • a keményebb követeléseknek hála közben volt egy kis kikacsintás a HP-GS ami végre 21"-os első kerékkel terepképes volt de aki akart vett és már nem is tartják gyártásban azért a pár ezer darabért évente.
Félreértés ne essen a GS nagyon jó motor csak a generáció kinőtte a terepet közben így a gyár okosan az eladások érdekében azt adja amit elvárnak a vásárlók, a kaland és terepezés lehetőségének illúzióját! Az új GS is ezen a vonalon halad tovább sajnos. Idézem egy barátom: " tele van elektromos faszkiverővel is". Kár, mert túramotornak minden tesztet megnyert eddig és ezután is meg fog. 7-8 év lemaradás után most érte be pár koppintó márka csak ugye több mint 5-6 év előnye van a BMW-nek ami most az új 1.200-asban testet is öltött. Magasra tették a mércét megint a másolóknak. Már a Triumph is van kardánnal de attól még nem GS.
30 évet nem lehet ellopni és a státuszt sem, valljuk meg.
A gond csak az, hogy a GS vásárlók 98%-a elégedett az új iránnyal az a 2% pedig le van tojva hiszen nem ők a piac ereje.
Elvesztettük a GS-t egyenlőre, mivel a BMW is érezte ezt, kihozták a "kis" GS-t vigaszdíjnak. 800 köbcenti, 21"-os első kerék kisebb súly de a terepképességben a KTM veri. Sokan át is űltek a "kis" GS-re de ugye ha így is hívjuk hogy "kis" GS akkor soha nem lesz méltó riválisa főleg nem házon belül a márka húzó igásának...
Tökéletes gép arra amire fejlesztették, miért nem kérhető extraként legalább a 21"-os első kerék ami terepen vagy legalábbis homokos szakaszokon életet menthet.

NEW BMW 1200 GS:
  • rengeteg munka a célközönség érdekében
  • 19"-os első kerék
  • ABS
  • kipörgés gátló
  • elektromos futómű állítás
  • részben vizes hűtés
  • 130 körüli lóerő
  • rengeteg kényelmi, elektromos extra
  • útmentén már hozzányúlhatatlan kialakítások
  • sérülékeny vízhűtők a blokk felett
  • kisebb súly
  • több lóerő
  • összevont váltó és blokk, egy olaj kör
  • stb.
Aki nem akar világot kerülni aszfalt úttól távol annak továbbra is a GS lesz az egyik legjobb választás a piacon, mert még igy is többet tud mint a konkurens akár 150 lóerős endúrónak álcázott aszfalt motorok. Akinek más kell az pedig vehet új KTM-et pl. Ott is feles 150 lóerővel de legalább a sok extra mellett 21"-os első kerékkel. Adott célra vannak jobb, speciálisabb céleszközök de "öszvérben" megint verhetetlen lesz a "nagy GS"!

Fogyasztás

Többen kérdeztétek emailban, hogy mi a tapasztalat a fogyasztás kapcsán, így leírom mit tudok.
Érdekes  a dolog hiszen több GS tulajdonossal is beszéltem.

Fogyasztás:
  1. 80-90 km/h = 4.5 liter
  2. 90-130 km/h = 5 liter
  3. 130-160 km/h = 6-6.2 liter
  4. 160-200 km/h = 7-8 liter
Igaz ez átlagos vezetési mentalitás mellett, jobbat és rosszabbat is elérhetünk nyugodt illetve idegbeteg "csuklóval". Ha verseny pályára megyünk akkor állítólag vidáman szlopálja be a 8-10 litert is. Normális motorozással nem egy szomjas gép szerintem, sőt 130 km/h -ig nem igazán érzékeny az utasra vagy súlyra sem csak ha a dobozok nagyon kiállnak és nő a légellenállás. Természetesen mindenkinek lehet ettől eltérő eredménye is hiszen ahány motoros és ahány vas annyi eredmény.

Végre költségek el sem hiszem 140.000 km

Ugye ez egy őszinte blog így itt az idő a tiszta vizet a pohárba! Közel 140.000 km-nél jött egy várható költség. Még pedig a befecskendező pillangó szelepei. Nem nagy ügy csak úgy vannak elhelyezve, hogy a boxer blokk remegései miatt kikoptatják a pillangó szelep tengelyének a fészkét. Ezáltal a pillangó szelep enged egy kis "hamisat" is szívni így romlik a szinkron és végső esetben a motor le is tud állni. A jelenség főleg alapjárat és 3000 fordulat/perc fordulat alatt és körül kellemetlen, feljebbi fordulatszám tartományban a jelenség megszűnik kb.
A megoldásra két út van:
  1. az egység komplett cseréje az öntvénnyel, pillangószeleppel együtt (70.000Ft/db) 2 db kell a komplett motorhoz ugye (összesen: 140.000 Ft)
  2. az egység felújítása, új persely, új tengely (35.000Ft/db) 2 db kell a komplett motorhoz így várhatóan 70.000-80.000 Ft költség
Apró munka annak akinek a polcon hever hozzá a komplett felújító kitt ami sehol sem kapható szinte csak gyártatni lehet. Az ára motorhoz nézve viszont már nem vicces hiszen az új vizes 1200-as GS jövetele miatt minden régebbi GS lejjebb jön árban. A felújítás akár a motor teljes értékének 1/16-odát is kiteheti.

Nagy gondot csak akkor okoz a hiba ha elhanyagoljuk és a tengely a fészkét is szétveri az öntvényben mert akkor már csak a csere marad. Tavaszra meg is lesz a következő költség. A motor működőképes így is csak ingadozik az alapjárat és esetleg le is állhat egy jelzőlámpánál várakozás alatt. Ahogy az a képen is látszik a pillangó" szelep tengelyén van egy tárcsa amit a gázmarkolat bovdenje mozgat, vezérel. Nyilván az egész tengelynek, tárcsának, pillangószelepnek van egy súlya amitől a tehetetlensége miatt a boxer motor mozgásától kialakul egy kalapáló erő, ami szétkoptatja a tengely fészkét. Igaz 140.000 km kell neki ehhez, van olyan távol keleti motor ami ilyenkorra szét is hullott. A kopásnak vannak előzményei, amint elkezd kopni a tengely "csapágyazása" azonnal hallható a tengely kopogása ami ellenőrizhető ha járó motornál a bovden tárcsát megfogjuk és megszűnik a hang.
Régebben említett hátsó lámpa búra repedés nem a motor hibája hanem a Mongol túra öröksége.