2015. október 1., csütörtök

Füldugó a hallásodért de csak éles látáshoz

Fülbe-való férfiaknak is:

Mivel idén 2015-ben több mint 8.000 km-rt sikerült autópályán töltenem motorral ezért rájöttem itt az ideje a hallásom védelmének. Gondoltam kipróbálom az egyik legjobbnak nevezett füldugót ami MotoSafe Alpine névre hallgat. Régebben már használtam vattába tekert, kis fémdobozban kapható viasz anyagú füldugót de az nem zár jól, kiesik, ha jól betömjük akkor kizár szinte minden hangot tehát nem látta el maradéktalanul az igényeimet, mert ugye a jó fülvédő a mentő hangját a dudát beengedi de a reménytelenül zuborgó, süvítő légörvények által okozott hangokat nem. Mondjuk ki "intelligens" zajszűrés kell nem hermetikus "akvárium" a fejünkre. Vannak például jó hangok amiket szeretünk a motoron ilyen lehet kinek-kinek ízlése szerint az utasa hangja, a blokk vagy a kipufogó hangja ha nem túl bántó. Szereztem 2 pár füldugót a www.gurutech.hu shopból és tesztre fogtam. Ez a füldugó kimondottan motorosoknak készült cserélhető 2 féle zajszűrővel. Ötletesen már a gyári csomagolás is tartalmaz egy kis nyakba akasztható hord-táskát a füldugóknak hiszen olyan parányok, hogy egyből elkevernénk őket. A nyakba akasztó előnyös hiszen a motor kulcsát is mellé tudjuk akasztani ha szükséges így egyik sem veszik el. Ráadásul igen előzékenyen az általában 2 db fülünkhöz a csomagban 3 db füldugó érkezik ha mégis elveszne az egyik még ne legyen gondunk. Kedvesség de a 3. füldugóhoz már nincsen a készletben erősebb zajszűrő betét amit tudnánk cserélni ha kell. Alapból a zöld betét, zajfilter van benne a fülesben de 2 db sárga szűrőt is kapunk ha teljes csendet szeretnénk így a harmadik fülesben zöld betét van.
Nézzünk milyen a használat.

Gyakorlatban:
A kis csomagban kapunk egy cső szerű eszközt is ami a füldugó könnyebb behelyezését hivatott szolgálni. Akinek a szűrő túlzottan kiáll van lehetősége a szárból vágni és úgy betenni a szűrőt így biztosan a fülünk síkja alatt marad a füldugó és a sisak le-fel vétel nem tudja kiverni onnan. Én nem vágtam egyenlőre belőle és nem volt útban igaz "felnyíló állú" sisakban teszteltem. Elsőre meglepően puha, hőre lágyuló műanyag kis füldugót látunk ami a dupla "medúza" szerű peremeivel zár a fülünkben és csak a mini szűrőn át nyit a külvilág felé. Ráadásul a hőre lágyuló műanyag biztosítja azt, hogy minden hallójáratba jól illeszkedjen a füles ellentétben a szilikonos megoldásokkal amik jobban tudnak feszíteni ha nem tökéletes a méretük. Fontos, hogy nem vagyunk "néma" szobában és nem zár a fülünkben hermetikusan a dugó tehát nem érezzük "siketnek" magunkat. Első körben 800 km-ren teszteltem a zöld filterrel és már egyből megtetszett hiszen a korábban elviselhetetlen 130km/h környékén jellemző szélzaj kb 97%-át kiszűrte, nagyon tompán, nagyon távolinak éreztem, hogy vannak hangok de nemhogy nem káros éppen csak hallható a megengedett sebesség tartományokban a legtöbb ország autópályáin. Vissza úton Horvátországból próba képen beraktam az erősebb szűrőt nézzük az mit tud itt már az emberi hangok is erősen kiszűrődnek de a szélzaj még német autópálya tempónál is távoli, gyenge hang. Itt el is értünk az első negatívumhoz amire a címben is utaltam az erősebb sárga szűrőt csak akkor rakd a füledbe ha a látásod amúgy hibátlan, hiszen minden egyéb hang ami a sebesség érzetünkhöz kell is kiszűrődik. Ilyenkor jövünk rá, hogy az érzékszerveinkre mennyire támaszkodunk akkor is amikor azt gondoljuk, hogy nem, pedig DE! Úgy jártam ugyanis, hogy erősebb gyorsítás után az órára pillantva jöttem rá, hogy súrolom az illegális fogalmát....Nem jönnek be a szélzajok rendben de nem jönnek be a "segéd hangok" sem, úgy mint motor búgás, gumik hangjai, jó szélzajok. Pillanatokon belül be tudunk gyűjteni egy bírságot a nagy csendben. A tisztítást még nem próbáltam de állítólag amikor egy gyermek tábornyi zsíros-deszkára való fülzsírt kenünk a füldugóra akkor egyszerűen langyos vízzel el is moshatjuk a füldugónkat, érdemes óvatosan mosni hiszen olyan picik, hogy egy-egy komolyabb lefolyón le tudnak folyni akkor is ha nem a WC-ben mossuk el őket. Sokan nem veszik komolyan a védő felszereléseket motoron de mikor már készen van a baj akkor nem mindig van kényelmes megoldás...Tudjuk a motorozás kiszolgáltatott sport így rajtunk múlik nagyon sok esetben, hogy mit tehetünk meg a testi, hallási egészségünkért. A törött csont összeforr de a hallás nem jön vissza és nem kell sok időt töltenünk magas szélzajban ahhoz, hogy maradandó hallás károsodást szenvedjünk. További tesztekről is beszámolok amint tudok még tesztelni de az első 1600 km alapján nagyon ügyes kis szerkezet, javasolom a beszerzést ha nem csak 100 km/h környékén közlekedsz hiszen kicsi helyet foglal de ha autópályára kerül a sor vagy a motor akkor egy tankolásnál azonnal be lehet tenni, nem több mint 2 másodperc használatba venni.
Értjük, illetve halljuk egymást? 
A horvát teszt út élményekben --››

Nincsenek megjegyzések: